Polentur - dag 2 Trelleborg - Rostock - Krakow

Siden det gikk så tregt å få lastet opp bilder isted, får jeg starte dette innlegget med oppholdet i Trelleborg.

Den første dagen ble det mange timer på veien, men vi kom trygt og godt fram - i god tid.

Ungdommene fikk gå seg en tur i byen - minst tre sammen, med mobiltelefon - og vi voksne tusla også en runde...

Denne skulpturen i Trelleborg likte jeg veldig godt.

Og dette "vannhullet" var heller ikke å forakte. Det smakte veldig godt med en Kaffe Baileys den kvelden.

Da vi fikk komme ombord, bar det rett opp i spisesalen for å spise middag. Spagetti er som regel grei mat, men denne så litt "skummel" ut... Reiselederen tok opp problemet med rette vedkommende, og vi ble lovet at vi skulle få bedre mat på vei hjemover.

Lugaren jeg delte med Dagny og Johanne var helt OK, og jeg sov som en stein hele båtturen gjennom - til en høytalerstemme vekket meg på flere språk. Det var da jeg lurte seriøst på hvordan jeg skulle komme meg ned av den hatthylla av en køye jeg hadde klatra opp i kvelden før....

Som dere forstår, kom jeg meg ned - levende og faktisk uten en skramme.

Dag to startet egentlig ved ankomst Rostock

Vi måtte tidlig opp, så det var nok flere som var trøtte

Og turen gikk videre på tyske veier

Vi hadde stopp underveis for å spise, strekke på bena og gå på do, men det var mye vei og buss denne dagen også. Utpå dagen passerte vi i utkanten av Berlin, og kom etterhvert til den polske grensen.

Og ved første stopp i Polen, ble vi hilst velkommen av hagenisser i alle former og fasonger

Selvfølgelig var det mat og drikke der også - jeg rakk ikke å bli sulten i det hele tatt på turen.

Et stykke av veien i Polen er rester fra krigens dager.

Støpte betongplater som har glidd fra hverandre gir meg en merkelig påminnelse om første gang jeg hoppa på trampoline og ikke hadde styring i det hele tatt. Utsikten var vel heller ikke det helt store, men halvveis etter denne Hompetittenleia møtte vi...

..bussen til den andre tiendeklassen fra Averøy U skole. Vi vinka, men det var litt vanskelig å få tatt skikkelig bilde av den.

Stoppen på Ikea var kjærkommen. Der hadde vi en hel time på å lære oss å bruke Zloty og å finne ut at engelsk ikke er særlig utbredt blant polske ekspeditører.

Og så var vi framme ved bomringen som går rundt Krakow

En ny, lang dag hadde gått over til kveld, og det var godt å komme til bekvemme rom og dekket middagsbord på hotel Arthur. Dagen etter ble en tenkedag. Man kan ikke besøke Auschwitz uten at man får noe å tenke på.