april 2011

Etter påske

Da er hverdagen igang igjen. Skole og jobb for to av oss, mens jeg fremdeles er sykemeldt og studenten er hjemme enda noen dager. Jeg har vært en tur på dugnad med Hagelaget. Det lager jeg et eget innlegg om senere. Det var iallefall flott å være ute sammen med trivelige mennesker.

Påsken var en lang rekke late dager. Et av høydepunktene for min del var "RISK". (Beklager, jeg har selvfølgelig skrevet feil navn på spillet. Vi har "RISK" også, men det jeg har tatt bilde av, og det vi spilte i påska er "SETTLERS")

Jeg er veldig glad for at vi er en spilleglad familie.

Et aldri så lite fruktfat var heller ikke å forakte

Men nå, siden det er tirsdag, er det på tide å bake litt. Det er min tur å være tirsdagskokk i dag, og jeg serverer Chocolade Chip Cookies og milk-shake til CSI begynner. Etterhvert blir det som sagt et innlegg om Hagelaget og fine hagefolk også.

Dovregubben på Dovrefjell

?

?

Eventyr og folkediktning har gjort ham til en kjent gammel gubbe. Midt i sitt fjellrike på Dovrefjell troner han på sin steinur.

Innsiden av døra på Dovregubbens Hall er et eventyr i seg selv. Jeg måtte bare ha den med!

Om du vil lese mere om stedet kan du gå på linken HER

Og slik kan man komme seg inn i eventyrriket selv..

I Dovregubbens rike

Fra et mer eller mindre snøfritt Dombås, bestemte vi oss for å kjøre over Dovrefjell til Oppdal før vi satte kursen hjemover. Vi er glade i  bilturer i vår familie, så noen mil ekstra er bare koselig.

På de høyeste toppene var det kanskje litt snø igjen, men de fleste stedene var påskesol og skiføre byttet ut med gråvær og vann.. Mye vann. Til tross for det, syns jeg fjellet er vakkert og mektig.

Midt oppe på fjellet kom vi fram til Dovregubbens Hall. Her kan man spise middag.

Eller drikke kaffe og spise vafler.

Eller stoppe og sove en natt eller to.

En gang vil jeg gjøre det. Sove her om natten og gå i fjellet om dagen.

Ikke for å bestige de høye fjellene. Man trenger ikke alltid å gå på de høyeste toppene. Fjellet er så mye mere enn en konkurranse om å gå høyest og lengst og fortest. Det er like mye en vandring innover, i seg selv. Noen ganger er det best å gjøre det alene, for å kunne se klart. Andre ganger ser man bedre sammen med andre.

Min tur i Dovrefjell vil jeg helst ha sammen med "guttene" mine. Til høsten, kanskje...

David studerer menyen, men vi ble enige om at det var litt for tidlig å spise middag...

Innsiden av døren er et kunstverk, og Dovregubben vokter over det hele, men bloggen vil tydeligvis ikke ha flere bilder akkurat nå. Derfor får Dovregubben få et eget innlegg senere.

Vi kjørte over fjellet, spiste middag på et like snøfattig Oppdal og kjørte hjem via Sunndal. Vi hadde hatt en flott tur, og enda var det mange fridager igjen....

I dag er det den siste påske-fridagen for i år. Vi skal ut og spise, kanskje kjøre en tur, og begynne å forberede hverdagen igjen. Studenten blir heime ei stund til. Han leser i disse vanskelige bøkene sine om uforståelige ting. Det er flere eksamener i mai.

Tenåringen skal også ha eksamen, for første gang, og dagene går med til forberedelser til dette.

Timeplanen min er også rimelig full, men hovedprioritet er å komme seg i arbeid igjen. Etterhvert blir det nordnorgestur, ViVil-lekene og sommerferie også, men først - en veldig lat 2.påskedag ;o)

Håper dere også nyter siste resten av påsken!

Dombås i april.

Helt impulsivt kom vi på at en Dombåstur passa bra i begynnelsen av påska. Etter en rolig start på onsdagen, la vi først turen innom Elnesvågen. Påskeprovianten besto av Kvikk Lunsj, appelsiner og rødvin - og ei avis med Quiz-bilag. Det er utrolig hvor fort tia går av og til.

Desverre var de fantastiske fjellene i Romsdalen gjemt bak et grått slør, men biltur er alltid koselig likevel.

Formålet med turen var å besøke Liv og Karl, og der ble vi tatt i mot med åpne armer og et godt måltid. Dette var vårt første besøk etter at de hadde flytta inn i nytt hus.

På eiendommen ligger det flere småhus, bla a hytta vi skulle overnatte i.

Vi koste oss på uteplassen også i flott vårvær. Jeg regner med at det blir et flott sted å nyte sommeren på.

Suzy lurer på hva matmor holder på med

David koser seg på stua.

Mens vi var der kom det også selebert besøk

Merkelig nok fikk jeg ikke aksept for å lakkere Toyotaen i samme farge.

Vi hadde en flott dag sammen med Liv og Karl. Tusen takk, vi gleder oss allerede til neste gang ♥

Da vi skulle kjøre hjem, valgte vi å kjøre over Dovre. Bilder derfra kommer i neste innlegg :o)

Middag hos Karlsen

En av de påsketradisjonene jeg liker best, er at vi spiser middag ute flere ganger iløpet av høytiden. I dag la vi turen ut til idylliske Sveggen.

Restauranten ligger i ei brygge, og blå himmel og måkeskrik gir virkelig vårfølelse. Etter maten er det mange som tar med seg kaffekoppen ut i solveggen.

Inne stod buffeten klar, og man velger selv hva man vil spise. Bacalao og svinestek falt i smak hos de andre. Den som ville, kunne smake på flere retter, men jeg likte lammesteken så godt at jeg måtte ha "påfyll" (Servitørene skal ikke ha skylden for måten maten er lagt opp på - det er jeg selv som har hatt det travelt med å ha på mere mat ;o))

Kaffe og dessert fulgte også med, så vi var vel mer enn mette da vi dro hjem. Middag hos brødrene Karlsen (Karlsen Catering/Kronborg Marina) anbefales så absolutt!

Sveggen er ei virkelig perle, så en dag får jeg ta meg en foto-tur ut dit. Vi har ikke bare fjell på Averøya.

-men neste innlegg blir nok ikke om Averøya i det hele tatt. Da tar jeg med bloggen til Dombås en tur på besøk.

Ha en fortsatt fin Langfredag!

-klem-

En liten påsketur (med bil)

De siste påskene mine har stort sett betydd mye arbeid. Derfor har vi ingen tradisjoner på å dra bort i påska. Vi blir for det meste hjemme i år også, men vi prøver oss på en liten tur med ei overnatting i år. Det er så enkelt nå, å bare sette seg i bilen og kjøre en tur... Tenåringen min blir med. Nedtrapping av medisin gjør at jeg ikke vil at han skal være hjemme alene om natta akkurat nå. Studenten hadde planer for kvelden, så han blir ikke med.

Tusen takk for alle fine kommentarer. Bloggen får "bli igjen hjemme", det blir vel mere blogging senere i påska - og svar på de koselige kommentarene jeg har fått...

Ha en riktig fin dag, alle sammen fra Hestia som får en generell oppdatering om Newton, meter, sekund, tid og arbeid :o)

Påskeferie

Fra i dag av har alle her i huset påskefri. Jeg er sykemeldt ut april, og de andre tre har ferie nå.

Det virker som om jeg har tatt ferie også, for makan til lat husmor skal du lete lenge etter. Vanligvis pynter jeg masse til påske. I år har jeg en liten påskekrans fremme, og en bitteliten påskekylling som egentlig var gjenglemt i fjor og derfor har overvintra i kjøkkenskapet. Det kan nok hende jeg tar fram litt mere pynt etterhvert - vi får se.

I dag har jeg vært skikkelig bortskjemt i matveien også. Studenten diska opp med hjemmelaget lasagne til middag, og siden det er tirsdag og CSI bakte Tenåringen kake til i kveld. Nå har de to sittet og bladd i naturfagsboka til yngstemann og prøver å fore meg med formler. Jeg tror jeg foretrekker maten :o)

En ny vår

Joda, våren er kommet for fullt på Nordmøre, og det er kanskje på tide å komme ut av hiet?!

Jeg har vært en tur i kjelleren, tror jeg, men når man er som lengst nede går det som kjent bare en vei - oppover. Man må ta litt ansvar selv også, for å ha gode dager, og da er det på tide for min del å se meg litt rundt. Jeg har det egentlig veldig bra, selv om ting går tregt. Fysioterapeuten gjør en flott jobb, Tenåringen ble frisk igjen og Studenten har kommet heim åt ho mor. Det er mye bra som skjer framover, og selv om jeg ikke har de store nyheter å by på her i mitt lille bloggunivers, så fortsetter jeg å blogge.

Det handler som sagt litt om å se, og i dag så jeg nydelige svaner på elva i sentrum

God vår, alle sammen!

- og beklager at jeg ikke har svart på de siste kommentarene. Når man gjør en så elendig bloggjobb som jeg har gjort i det siste, er forbedringspotensialet stort ;o)

På kino med Anne

Da har vi kommet hjem etter en trivelig bytur, jeg og Anne.

Vi har kosa oss på kino.

Og på Burger King.

Vi så en stor brannbil som heiste folk høyt opp i lufta.

Og vi så at sirkus Zorba hadde satt opp teltet sitt.

Jeg tror vi hadde en fin ettermiddag, begge to.

Hopp

Da er det kinotid. Jeg tror denne filmen passer for den unge damen som skal være med meg til byen i kveld!

Ha en riktig god helg, alle sammen

Bjørg Thorhallsdottir - I mitt/ditt bilde

Du vil alltid være i bildet mitt. Jeg/du mister meg/deg aldri.

Jeg er ikke sikker på tittelen på dette bildet, men for meg er dette "ukas bilde". Det er som vanlig travelt. Vårvindene blåser, sola står opp og går ned og timeplanene er fulle av avtaler. Innimellom alle må-ting glitrer noen stjerner som kalles venner. Denne uka tenker jeg masse på min nydelige venn som er på sykehus i en annen by. Jeg skulle vært der, med blomster og konfekt og ukeblader....

Det kan jeg ikke, men jeg kan sende masse gode tanker, for kjære vennen - du vil alltid være i bildet mitt!

Jeg gleder meg veldig til vi skal på tur sammen til høsten. Vi har så mange planer og så mye å prate om. Etterhvert har vi mange minner sammen også. Jeg/du mister deg/meg aldri.

Masse klemmer til deg, vennen! Skal helt sikkert hilse fra "guttene mine" også.

Hos onkel

Timeplanen var rimelig tett i går, men det ene jeg absolutt ville rekke, var å besøke onkel. Vi hadde en trivelig formiddag, jeg, onkel og tante. Vi snakket egentlig lite om gamle dager. Istedenfor diskuterte vi politikk

..alternative kraftkilder

..menneskers mistro mot nye ting

..og reising!

Onkel lurte også på hva jeg holdt på med på nett. Søskenbarnet mitt hadde ringt ham og gratulert med dagen. Hun hadde lest på nett at han hadde bursdag.

Tante liker ikke å være med på bilder, så da lar jeg være å fotografere henne, men onkel sa det var greit at jeg postet dette bildet på bloggen. GRATULERER MED DAGEN, ONKEL.

Etter mitt formiddagsbesøk var det en travel dag med møte på jobb, fysioterapi og noen telefoner. Den hyggeligste telefonen var om en kinoavtale med Anne. Dere skal få møte henne på fredagskvelden.

Fredager er også  tid for ukens Bjørg.  En liten tenkepause kan være bra. Spesielt på en fredag.

Ha en riktig god natt.

Å bli voksen

Når man er veldig ung, tror man at man kan gjøre hva man vil.

Når man er litt eldre skjønner  man at man må gjøre en innsats for å få til noe.

- og etterhvert skjønner man at tida er et hurtigtog der det gjelder å henge med i svingene.

For tiden er denne videoen en stor favoritt..

Med vrangsida ut

Noen dager er slik. De er dømt til å være drittdager allerede før de har starta. Det er ikke mange av dem. Heldigvis!

Da jeg våkna i femtia i natt og nesten ikke greide å røre meg ble jeg skremt. Så kom jeg på hva fysioterapeuten sa i går. Vondt, sa hun. Det blir værre før det blir bedre.

Jeg trodde jeg skjønte hva hun sa. Jeg var så glad for at det var mulig å bli bedre. Jeg gledet meg til å gå ut i dag sammen med Blondinene....

Da klokka var fem i natt skjønte jeg at fysioterapeuten hadde rett da hun sa jeg måtte hvile. Jeg tok feil som trodde man kunne knipse vekk "litt" vondt.. Fordelen er at selv om man skynder seg langsomt, går det framover.

Så får man bare finne seg i å streve litt med å snu rettsida ut igjen, uten at man lager noe kjempeproblem  ut av det. De få dagene som kommer med vrangsida ut får man tåle!

Mitt lille lys

Jeg er glad i lys. Og i peisbål. Og koselig pynt.

Noen lys liker jeg bedre enn andre.

På søndag kjøpte jeg meg søte servietter med kyllinger på. Og et fint lys.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg får ikke snudd bildet... beklager. Lyset er en trollstubbe med øyne, nese og munn.

Nå har jeg et lys med ansikt på.

Jeg har en flott tenåring også. Han har lovet å servere varm brownies og iskald melk når CSI begynner.

Er det rart jeg synes livet er godt?

Onkelen min

Min kjære snille sjømannsonkel har rund-dag og fyller 75 unge år. Jeg har snakket med ham i telefonen. Vi avtalte at jeg skulle i bursdagsbesøk på torsdag. Da kan vi drikke kaffe og spise kake og lukte på vakre blomster.

Og vi kan snakke om gamle dager. Før engang. Da jeg var lita jente i Nordnorge og onkel kom på besøk med spennende utenlandske ting i kofferten.

Det mest spennende han hadde med seg en gang, var søskenbarnet mitt som var eldre enn meg og hadde gips på foten. Han lå ikke i kofferten.

Jeg gleder meg til torsdag, for det er koselig å snakke med onkel og tante. Om Øya og Engstad og Gjøvika. Det er alltid koselig å snakke med onkel.

Før hadde han knapper og striper av gull. Selv om han har gjemt uniformen for lenge siden har han gull enda.

I hjertet sitt

Og i smilerynkene rundt øynene!

Datalagringsdirektivet

I går ble DLD vedtatt med knapp margin. Det er mange som ikke liker det - og andre som syns det er flott.

For min del kan jeg ikke se at det har noe å si. Telenor har allerede oversikt over mine samtaler, og mulighet til å finne ut hvordan jeg bruker internett. Om disse dataene slettes eller ikke etter tre måneder er ikke mitt problem. Det er ikke noe skummelt der uansett, og politiet må gjerne få bla gjennom mine "bevegelser" om de ønsker. Nå er jo ikke jeg en spesiell interessant person, så det er vel kanskje andre som blir mere påvirket av at alle bevegelser blir lagret - det vet ikke jeg noe om. Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er en kjedelig hvermannsen som syns fordeler med å kunne oppspore "uønsket" datatrafikk er større enn ulempene med at også mitt navn blir lagret i det store arkivet.

Jeg har vel ikke så mye jeg skulle ha sagt på det egentlig. Jeg legger tross alt ut livet mitt på nettet nesten hver dag.

Og blir glad når jeg ser at noen leser det jeg skriver :o)

Ha en riktig god tirsdag, alle sammen

-klem-

En hvilken som helst søndag i april

Det er ikke noe spesielt med dagen i dag, egentlig. En helt vanlig søndag. Været har vært snilt.. Ingen regndråper hittil. Det som eventuelt måtte være forskjellig i dag i forhold til andre søndager, er at ingen skulle  noe sted. Ikke jobb, ikke møter, ikke kurs - og heller ingen andre planer.. Derfor endte vi opp med en søndag der småsteika fikk putre lenge i gryta, vi spiste hjemmelaga dessert og etterpå kjørte vi tur ut mot havet.

Vi kjørte ut til Bud der stolene er blå mot gyldene vegger

Og vinduene er dekorert med fiskegarn.......

Der ute spiste vi kake og drakk god kaffe mens vi så utover havet

og den som ikke drakk kaffe fikk årets første softis.

Det ble en deilig søndag som vi rundet av med å kjøre til Skaret og se på masse fine lys. Jeg "måtte" kjøpe noe der, men det får jeg ta bilde av i morgen. I kveld har jeg ikke tid, for jeg skal ut og sykle - det er VÅR!

Det våres

Kjennetegnet for våren på Nordmøre er skiftninger. I dag er det varmt og fint i solveggen, i morgen kan det være pøsregn eller snø... På Nordmøre kan man ikke være sikker på noe på denne årstiden. Jeg forbinder den mest med gjørme. Gjørmete sko, gjørmete stier og om vi skal ut på hytta må vi kjøre på en grusvei som ligner mer på en leireallê enn en vei. Nå har jeg prøvd å gjøre positive ting på våren og å snu mine motforestillinger mot denne årstiden. Det hjelper til en viss grad, men jeg må nok prøve å se enda flere fordeler i hverdagen...

Forrige helg hadde jeg to flinke tenåringer i hus. David og Esben måket oppkjørselen siden jeg selv ikke kan måke snø for tiden.

Denne helga er oppkjørselen slik

Jeg kan like det eller ikke, men Nordmørsvåren er definitivt kommet!

Ha en riktig fin lørdag.

Spillegal?

I kveld er alle tre hjemmeboende i familien hjemme samtidig. Da benytter vi sjansen til å spille spill. Vi har massevis av brettspill og vi spiller kort, men i kveld ble det

MAXIYATZY. Tidligere i kveld så vi "Politiskolen 3" for n'te gang (Joda, den var morsom i kveld også!) Nå er det tid for å tørke støv av gamle helter. Gutta i Status Quo har rynker og grå hår, de også, men musikken er like drivende som før..

Man kan bli nostalgisk av mindre.

Ha en riktig god natt, folkens.

Sweet as candy

Da var det plutselig helg igjen, og enda en formiddag har blitt nytt med fiine lunsjdamer. Denne gangen var det bakeriet på Bruhagen som ble besøkt. Jeg skal  ikke legge ut flere fristende kaffebilder, men jeg bare MÅ få vise fram den flotteste av alle damene

Maria Kristine, snart to år gammel, er dagens søteste!

Ha en riktig god helg, alle sammen.

-klem-

P.S. Bare for ordens skyld... Huset er vaska, laksemiddagen stod på bordet til mann og sønn kom hjem og vaskemaskina surrer og går... i tilfelle noen trodde at jeg tilbringer all min tid på cafêer ;o)

Lei av å bli lurt

I tilfelle noen skulle lure på det, så har jeg aldri likt 1. april!!!! Kalenderen min viser 31. mars, og slik skal den være til i morgen. Da har vi plutselig 2. april :o)

- og mens jeg venter på at denne narraktige dagen skal forsvinne, stikker jeg ut og spiser lunsj.

Hilsen lettlurte Hestia

Bjørg Thorhallsdottir - Når det snør skjønnhet

Snøfallet sist uke er vel kanskje vinterens siste. Mange håper nok det iallefall. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig, for jeg syns snø er vakkert. Det sies at hvert enkelt snøfnugg er unikt og ulikt alle andre. Vennene mine må da være snøfnugg. I forskjellige aldere, forskjellige av utseende og med forskjellige gode og dårlige egenskaper. De er så vakre, hver på sin måte, og jeg kunne ikke tenke meg å miste en eneste en av dem jeg har nå.

Noen venner møter jeg ofte. Andre ser jeg av og til. Enkelte møter jeg veldig sjelden. Alikevel er det i møte med dem at jeg ser hvem som er mine venner. Når tid og rom ikke eksisterer og man møtes på en slik måte at tiden mellom møtene ikke spiller noen rolle, da er det godt å være sammen.

Joda, alle snøfnugg er unike. Alle vennene mine er unike. Vennene mine er snøfnugg og det snør skjønnhet.

Håper alle har en fin fredag (til tross for at det er første april og jeg utraderer datoen fra min kalender ...)

, Averøy

Hestia var ilden og hjertets gudinne. Den som holdt liv i flammen... Fordi min mann D og mine to voksne sønner er det viktigste i mitt liv, har jeg lånt navnet. Uansett hva som skjer, er mitt hjerte hos disse tre og det vi har sammen.