juni 2010

På gammel grunn - og på Søbstadbjerja

Av alle unyttige ting greide jeg å forsove meg i dag. Det er PYTON!!! Men man får bare se positivt på det - jeg trengte sikkert søvn... Det ble litt forandring i planene, så dagens turmål ble

Ikke noe høyt fjell, men frisk luft og trivelig selskap!

Bak Marianne er det utsikt til fjellene "fra i går", men i dag er de godt pakket inn

Bremsneshatten ser vi alikevel da, øverst og litt til venstre i bildet. Midt på bildet (under Bremsneshatten) er Hjelset hvor vi har hytte....

Etter turen opp gikk vi ned til sjøen og...

..Helleristningene på Søbstad.

Dagen ble avsluttet ved gravrøysene

Midt på bildet her ser du Bjerja på avstand.

Dagens tur inneholdt ikke svaner. Istedenfor kom vi over noen heftige bukkesprang

Det smalt godt da de to bukkene tørna sammen, men det var mere lek enn alvor. Like etterpå gressa de fredelig ved siden av hverandre.

Senere i dag ble det en koselig tur med Synne Helen og Tico rundt Lauvhaugen..

Det har blitt litt mye tur her i bloggen, så jeg lover; neste innlegg handler ikke om tur :o)

Gulltanna og Fagerfjellet

Beklager, dette er et gammelt bilde, men det får duge for i kveld.. Gulltanna ligger bak treet, der teksten står.. Fjellet som vises til venstre for treet er Fagerfjellet. Dit ble turen lagt i dag... Noe usikkert for regn, men man kan ikke ta sorgene på forskudd, tenkte jeg - og pakka ned etpar ekstra ullsokker.

Det viste seg imidlertid å være unødvendig.. Ca 20 grader i lufta er faktisk NOK når man skal slite seg oppover fjellsidene. Her er vi på toppen, og Marianne noterer antall besøk. Jeg kan ikke skryte på meg mange turer hit i år.. dette var min andre.

Neste stopp var toppen av Fagerfjellet. Her ser man gruveinngangene litt ned i fjellsiden.

Fra toppen av fjellet har man flott utsikt til Knøken.

Da vi snudde nesen nedover igjen, så vi regne komme, og iløpet av mindre enn ti minutter rakk vi å bli temmelig våte - men så klarna det opp igjen og dagen ble enda en nydelig turdag. På vei ned gjennom dalen ble vi overrasket av ryper som flaksa opp like ved oss. En ny påminnelse om at vi lever på et sted med fredelig, nesten urørt natur.

Som sagt var dette min andre tur på Gulltanna i år. Den første gikk jeg sammen med min spreke pappa i Mai.

Vi starta samtidig med noen spreke damer, men vi venta litt så de fikk gå foran oss.

Eva Cathrin,Elin og Marianne klare til tur foran Gulltanna - også flotte Frida på fire bein...

Her er min fantastiske pappa på toppen av fjellet. Man skulle ikke tro at han blir 80 år om noen måneder.

Her snakker pappa med mamma i telefonen, og jeg skriver meg inn i boka.

Vi valgte å gå ned langs ryggen på bildet til høyre, slik at vi kom ned i Vassdalen

Fra demningen fulgte vi en bratt anleggsvei ned... (De små bildene kan du trykke på om du vil se ha dem større)

En fantastisk dag med min fantastiske pappa ♥  På slike dager kjenner man at det er godt å leve :o)

Håper alle har en flott onsdag - også skal jeg prøve å få posta et innlegg til i dag... (eller to...) Dette innlegget begynte jeg på i går, men rakk ikke å få det ferdig før i dag...

Hyggelig møte

Ann Kristin, som bor der jeg parkerte bilen da jeg og Janne gikk på tur, er butikkdama vår. Ei skikkelig ei, av dem gamle sorten, som spør om ungene er kvitt forkjølelsen og om jeg har sett at eplene er på tilbud i dag.
Hun jobber på ICA-butikken "min" og er alltid blid og smilende. En hyggelig prat på veien er alltid koselig, og da vi kom tilbake hadde hun noe å vise oss....

To "stygge andunger"...

Mamma'n

Og den vakre - og STORE- pappa'n.

Jeg hadde nok ikke våget å gå så nære alene, for svaner er faktisk digre og de har store nebb!!!

Det ble en majestetisk avslutning på en GOD turdag

Og i dag er det en ny, fin dag. Marianne og Fagerfjellet venter.

Håper alle har en riktig fin tirsdag<3

-klem-

Øksenvågrompa en mandags formiddag (12.06.10)

Min sporty kollega, Janne, var trivelig turfølge  en mandags formiddag. Vi skulle på tur til Øksenvågrompa. Jeg har vært der før, men huska ikke helt hvor vi skulle gå... men det visste Janne :o)
Vill og vakker natur gjør det lett å være ute på Averøya.

Vi starta på høyre side av bildet, gikk inn i vågen , rundt den og utover på venstresiden av bildet. Lett og fint terreng som endte i...

...bergene helt ute i havet!

Frisyren kan man iallefall bare glemme når man er i vinden ;o)

På veien hjem igjen, møtte vi Ann Kristin, og hun viste oss noe nydelig. Hva DET var, får du se i morra, for nå er det på tide å krype seg i seng. Det ble ikke så mye soving på dagen i dag, for jeg hadde nye gardiner til stua. Det har jeg forsåvidt enda, men nå henger de på plass. Dermed kan jeg (med god samvittighet) gå på tur i morra igjen. "Fagerfjellet", foreslo Marianne. - og Fagerfjellet blir det. Men det blir plass til mere blogging også...

-ser deg i mårra!

Plutselig...

...kom regnet.

Nesten like plutselig kom blogg-lysten tilbake. Jeg har vel aldri mislikt å blogge, men det ble så mye å gjøre og så lite tid...
Jeg kan ikke klage på at det ikke skjer noe, iallefall. Jeg har vært på konserter, lest bøker, vært på blåtur - og selvfølgelig vært ute på tur i marka. Og jeg har jobbet, fått tilbake på skatten - OG - endelig kjøpt meg speilreflekskamera :o)

Nå er jeg så avansert at jeg pusser vinduer, stryker gardiner og gleder meg til en liten oppshining på stua. Blogginnleggene kommer etterhvert - i omvendt rekkefølge - til jeg har fått dokumentert det som er viktigst for meg. Dette er fremdeles ikke en "blogg for galleriet", men dagboken min, og da er det endel ting som MÅ med.. På den måten kan jeg senere sitte og se tilbake på bloggen og glede meg over livet....

..... og jammen tror jeg ikke det har sluttet å regne igjen...

Borrelia?

Den minimale påten var ikke så uskyldig likevel, så det endte med penicillinkur for sikkerhets skyld. Snakk om at liten tue kan velte stort lass!!!

Med tolvtimersvakter i dag og i morgen blir det lite blogging, er bare hjemme en tur før jeg drar ut på hytta og overnatter der. David og D er allerede der ute, så vi får da litt familietid denne helgen også.

Hadet bra, og nyt livet!

by Foot Care... og meg.

På Facebook har det nylig vært en kampanje hvor et firma ville ha ti personer til å teste sko, for så å skrive sin mening om dem på FB - og for en gangs skyld var jeg heldig!!!

Disse kommer snart i posten til meg. Det som først falt meg i hodet da jeg så skoen var "praktisk". Jeg har endt opp mange syden-kvelder med : 1: Vannblemmer 2: Usansynlig vonde føtter 3: Møkkete med skoene i hånda på vei heim om kvelden.
- og om jeg har vært fornuftig og hatt på meg sko til å GÅ i - har jeg parkert kjolen hjemme og endt opp i bukse. Nå er jeg spent på om det er mulig å kombinere disse egenskapene, og gleder meg veldig til å få dem i posten.

Selvfølgelig poster jeg inntrykk av skoene på bloggen også etterhvert. Det er vel kanskje ikke så mye glamour over skoene, men gnagsår er ikke så lekkert, det heller.

Glamouren håper jeg imidlertid å få dekket med å melde meg på en annen konkurranse på Facebook... Derfor blir jeg superhappy om du kan vær så snill å gå inn på Qskyr på Facebook og stem på TUR-istene under Trondheimsgruppen. Så lite glamourøs som jeg er i utgangspunktet, må det vel egentlig kalles førstehjelp, tror du ikke?

Og så gjenstår det å finne gode sko til å manøvrere meg gjennom Samariaravinen på Kreta.... Noen forslag?

Ha en riktig god kveld - og helg.

Påte/Flått på dagens tur.

Dagens tur ble lagt til samme løype som i går, denne gangen med EC, Mattis og Frida. Rart hvor mye lettere det er å gå en vei når man har gått der før...

I dag fikk jeg også med meg hjem en av disse ubudne skogsgjestene.
De er ikke store, men jeg misliker dem sterkt !!!

Den lille, svarte flekken ved siden av fyrstikkesken er påten jeg plukket av arma mi. Selv om klærne går rett til vask, og kjærringa går rett i dusjen etter en tur, kan man ikke gardere seg mot disse parasittene... Æsj - de er så EKLE!!!
Men om det er prisen jeg må betale for å komme meg ut, så får jeg bare venne meg til at disse dyrene setter seg fast...

Tror ikke jeg har flere i dag...

Syns DU påtene er ekle, eller bryr du deg ikke om dem?

Turblogg?

De siste dagene har det blitt mye tur i bloggen - og enda er jeg ikke ferdig...
Om man er glad i å være ute, er det viktig å ha gode venner å gå sammen med. Iallefall er det viktig for meg.

Synne Helen og Tico på Stavneset i vår

De lengste turene har jeg gått sammen med fjellgeitene Eva Cathrin, Marianne, Frida og Mattis. Her står de foran Averøyas høyeste fjell, Meekknoken, som vi gikk i mai. De er utrolig spreke, alle fire, både i beina og i hodet, og selv om de springer avgårde oppover fjellsidene, venter de på meg når det er nødvendig :o) Dette er turer som hjelper på kondisen, men også på selvtillitten. Begrepet "Framsnakking" fra Facebook kommer helt naturlig for oss på tur. Det er lov til å snakke godt om hverandre!!!
Innimellom går jeg også turer sammen med andre. Pappa og jeg hadde en flott tur til Gulltanna (blogger om den senere i dag) og på mandag skal jeg på tur sammen med etpar damer fra jobb.
Men - idag står sola HØYT på himmelen, og jeg har en date med EC og de firbente.

Ha en riktig fin dag, venner, og stikk gjerne nesa utom døra, du også. En halvtime på flat vei er tur, det også!

Skogstur fra Steinsvikvannet.

Nå er jeg ferdig å sutre og batteriene er ladet igjen. En tur ut i skogen gjorde susen. Dagens tur gikk i skogsterreng. Litt uvant for meg, men veldig greit. Vi gikk fra Steinsvikvannet over til Strømssætra og Ramsdalen og tilbake. Det var veldig koselig å gå sammen med EC og hundene igjen. (Marianne er på ferie) I dag var også Unni og Lizzie med. Alltid kjekt med nye turvenner

Eva Cathrin er feriemamma til Mattis (Marianne sin hund) og håndterer både ham og sin egen Frida med den største letthet.

EC og Unni med de tre hundene rundt bena. Synd at det ikke var noe bedre bilde av Lizzie...

Vi gikk gjennom skogen, ned til  - og bort til enden av  - dette vannet.

Da jeg kom hjem, gikk klærne rett i vaskemaskina og kjerringa rett i dusjen! Jeg regner med at det kryr av  påte, og jeg hater disse ekle krypene. Da er det iallefall best å få dem vekk før de setter seg fast.

Nå er dagen mye bedre. Jeg skal få unna litt husarbeid, mend David er i ballbingen, også bestiller vi oss en pizza når tenåringen er klar til å komme inn. Det blir litt lettvint når far jobber overtid.

Håper dere alle har en riktig deilig onsdagskveld.

-klem-

Enkelte dager våkner man med vrangsida ut

Jeg er trøtt -og skal selvfølgelig legge meg tidlig i kveld... helt til det blir kveld og jeg likevel blir sittende oppe.... Jeg har tusen ting jeg skulle gjort, så jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i og dagen flyter avgårde...

"Man kan finne lykke til og med i de mørkeste krokene om man bare husker å slå på lyset"

Nå må jeg ta meg en runde for å lete etter lysbryteren!

Kvernberget - et nytt "fjell"

Kristiansund har ikke bare gode kulturtilbud. Turløypene i nærheten av byen er også verdt et besøk.

Mens David spilte golf i ettermiddag, benytta jeg sjansen til å utforske et nytt berg. Med sine 205 m.o.h kan man vel ikke kalle det et fjell.. Egentlig hadde jeg avtalt å gå sammen med en annen golf-mamma, men siden hun ikke var der i dag, gikk jeg alene.

Mye av turen går over slake berg, så det er lett og fint å gå. Jeg traff på både små barn og voksne bestemødre på turen, så dette er vel ei løype som passer de fleste.

På toppen finner man en ROSA postkasse med turbok nedi..

...og flott utsikt over Kristiansund.

Utsikten til Averøya er heller ikke noe å klage på. Over båten i bildet ser du Bremsneshatten.

Men nå er det tid for brownies og smooties. Det er tirsdag, vettu, og har man tradisjoner, så har man tradisjoner!
Om en times tid begynner CSI :o)

Ha en riktig god tirsdagskveld

Skjærneset i dag

En flott dag med knallblå himmel gjorde det lett å svare ja på spørsmål om en liten formiddagstur i dag. Turen ut til Skjærneset går i flatt terreng på godt merket sti, så den store utfordringen er det ikke, men det er alltid godt å komme seg ut.

Synne Helen og Tico på vei bort for å skrive seg i turboka.

Synne Helen og Tico.

I morgen blir det ny tur igjen sammen med Eva Cathrin. Det er utrolig godt å "være igang" igjen :o)

Tusen takk for en koselig tur, Synne Helen!

Ramsdalen/Trolldalen i mai

På en nydelig forsommerdag var vi klare for tur igjen. Denne gangen la vi veien til Ramsdalen. Litt spente på om det ble for krevende for mamma, men vi bestemte oss for å gå så langt og så lenge som vi orket, og så skulle vi snu.

Den første delen av turen er det fin skogsvei.

Etterhvert ble det smalere og mer kuppert - men det gikk bra lell, over stokk og stein...

Vi måtte over bekken også.. Mamma greide dette også, hun. Spreke pappa har funnet seg en stokk, han også.

En rast i skogen hører også med - og navnene må skrives inn i turboka...

Ramsdalen går etterhvert over i Trolldalen, og der finner man gamle trær med masse "skjegg". Det er lett å inbille seg at trollene kommer fram i måneskinnet her...

Vi brukte som sagt tid på turen, og det ble en fantastisk dag i skogen. Takk, mamma og pappa, for ennå en deilig tur i skogen. En annen maitur gikk jeg og pappa tilfjells....

(De fleste bildene i dette innlegget har jeg lånt av mamma)

Turglede

På en nydelig dag som i dag passer det å få ut noen innlegg om turer.... Våren har stått i "turenes tegn". Mine tidligere omtalte turvenninner får et eget innlegg i løpet av dagen, men jeg hadde også noen deilige turer sammen med mamma og pappa da de var her...

Etter operasjoner i både ankel, hofte og kne har min turglade mamma blitt avhengig av staver når vi er ute og går. Det hindrer henne ikke i å komme seg ut i naturen, selv om det blir på en litt annen måte enn tidligere.

Pappa passer på stavene mens mamma fotograferer..

På Averøy har vi mange godt merkede turstier i alle vanskelighetsgrader. Det er lett å komme seg ut i naturen her. Vi tok en enkel tur først. Neste tur ble noe mere utfordrende... Da dro vi opp i Ramsdalen og gikk et stykke opp i Trolldalen...

Lynni Treekrem - et fyrverkeri

Fredag var det altså tid for konsert med Lynni Treekrem på JC i Kristiansund. Konsertopptaket over er fra en tidligere konsert, men å fortelle om Lynni uten å "vise henne fram" er umulig.

Om du blander sammen indiansk kultur, temperament fra Søramerika, samisk visdom og putter dette inn i et menneske som slippes ned i en storm på Nordvestlandet, så skulle det bli noe som ikke er ulikt denne damen.

Jeg dro tidlig til by'n, med et uteserveringssted i sikte. Det viste seg å bli en kald fornøyelse, så jeg gikk inn på JC i GOD tid. Der ble jeg møtt av sprudlende damer i døra og fikk en riktig så fin plass i forhold til scenen. Jeg kom også i snakk med et hyggelig svensk par. De hadde bodd i Kristiansund i mange år, og trivdes godt i byen.

Marita og Örjan

Journalist Kurt Austheim Rambjør fra "Tidens Krav" var også in action...

Og SÅ kom Lynni....

Med lilla hår, flagrende gevanter og en stemme som eier lokalet, smyger hun seg inn under huden på folk, og der blir hun. Desverre er bildene mine av henne dårlige, men jeg tenkte egentlig å låne bilder fra journalisten. Jeg har bare ikke fått tak i ham enda, og det var på tide å få postet innlegget...

Lynni og gitaristene Jørun Bøgeberg og Nils Einar Vinjor, leverte en fantastisk konsert, både for øret og for øyet.
 Ekte varer vokser ikke på trær, men jeg lurer på om de kanskje fødes i fjæra...?

På tur med ordføreren

Averøy kommune arrangerte "På tur med ordføreren" i dag, og det er synd og skam å si at jeg måtte gå langt for å være med på dette...

Bildet er tatt fra gangvinduet vårt...

Turen gikk i det nye turområdet som er lagt ut, med musikalske innslag av Arne Fjellstad

En av attraksjonene er klatreveggen som vi ser fra vinduet. Klatreklubbene fra Eide og Kristiansund er sterkt involvert i dette, bl a har de lagt opp flere ruter med forskjellig vanskelighetsgrad.

Og sporty som han er, klatret ordføreren vår i veggen, han også..

Journalist fra "Tidens Krav" fulgte med mens ordføreren fikk på seg sikkerhetsutstyr, og som dere ser, ordføreren er like hel - og like blid - som alltid :o)

Kristiansund - aldri et kjedelig øyeblikk

Kristiansund har virkelig blitt en by der det skjer noe.

Denne helga er det Alternativmesse i byen, og det er klippfiskfestival. Begge arrangementene har mye forskjellige å by på, både aktiviteter og kulturelle happenings...

Sundbåten Syver er en familieforestilling som absolutt bør sees... Silverbird er en internasjonal entertainer og Lynni er... LYNNI.

Jeg var på konserten med Lynni i går kveld, og det var et fyrverkeri uten like - eget innlegg kommer etterhvert...

Mange kulturaktiviteter har sine avslutninger også i disse dagene, med konserter og oppvisninger som er verdt å få med seg. (Ingen nevnt, ingen glemt)

- og dette er bare begynnelsen. I Kristiansund og omegn står begivenhetene i kø... Gurispelet på Smøla, Ladyen i Sunndal, Donna Bacalao på Frei, Tahitifestivalen, Jazzen i Molde..... Det er så mye som skjer!  I tillegg har vi vakker natur som kan brukes, hyggelige kafëer å besøke, trivelige mennesker å møte.
Jeg er virkelig heldig som bor her jeg bor!

Men nysgjerrig som jeg er, lurer jeg på - hva skjer der DU bor?

Håper alle har en fantastisk lørdag.

-klem-

...Også glemte jeg å nevne det jeg gleder meg aller mest til.. Drømmesøstrenes Sommercabarê... Eget innlegg kommer selvfølgelig om dem også senere i juni :o)

Golftrening 1. juni 2010

Endelig ble det en finværsdag på golftreninga. Ungene trener med pro

og koser seg i hverandres selskap. Tiden går fort for en ventende mamma også. Vår opplevelse av golf er uløselig knyttet til trivelige, inkluderende mennesker i Kristiansund Golfklubb.

Nick Vujicic - et helt menneske.

Jeg har mange mennesker rundt meg som jeg beundrer, og som jeg syns er helter. Nær familie som har overvunnet store problemer uten å bukke under. Det er imidlertid vanskelig å ta fram en av dem, så jeg vil heller vise denne YouTube-snutten.Man kan så mye, man er så verdifull - uansett. Se denne videoen og lytt til hva han sier - det tar ikke så lang tid...

Livet er slettes ikke enkelt bestandig, men i mange tilfeller kan man gjøre mye selv ved å tenke positivt og ikke gi opp!

Pastell

Sol fra skyfri himmel lokker meg stadig ut, men til kvelden skal jeg hekle....

Vivil lekene

Reklamefilm for VIVIL-lekene from Jonas Parmann on Vimeo.

Hvert år, i månedsskifte mai/juni arrangerer Vivil idrettslag VIVIL-lekene. Et stort arrangement som er lokalisert i Oslo. Rundt omkring oss er det forventningsfulle mennesker som akkurat nå pakker kofferten, kjøper litt nytt utstyr, leter fram pentøyet og gleder seg til en helg med mange opplevelser.

Jeg kjenner flere som har gledet seg i lange tider til dette og jeg håper de får en flott helg, gode opplevelser, kanskje noen nye venner og gode minner å ta med seg videre.

Jeg vet ikke om noen av beboerne i Tangerudbakken skal til VIVIL, men de har iallefall åpnet dører. Forhåpentligvis er det flere som forstår at selv om vi mennesker er forskjellige, har vi mange ting felles. Glede og venner er viktige for oss alle!

Håper alle får en GLAD dag!

Litt bedre tid...

Nå har ting roet seg litt, og da får jeg etterhvert tid til å legge ut litt om årets mai-begivenheter. Det er så mange bilder å ta av at jeg blir rent surrete i hodet, og innleggene kommer IKKE i kronologisk rekkefølge, men de kommer iallefall etterhvert.

Årets store begivenhet er selvfølgelig konfirmasjonen(e). Jeg har vel nevnt en gang eller to at David ble konfirmert i mai :o) I tillegg ble søskenbarnet hans, Thorbjørn, konfirmert samme dag. Derfor var vi invitert i konfirmasjonsselskap 8. mai.

D's søster hadde stelt istand et flott selskap, og det var veldig koselig at søskenbarna var samlet. Desverre manglet vi Lise som var på Jersey med skoleskipet og Marit som har bodd i USA et år og ikke rakk hjem til lillebrors konfirmasjon.. :o(

Da vi kom hjem fra Tustna var det bare å "hive seg rundt" og dra ned på Cateringen og dekke bord...

Det var også på tide å starte å åpne presanger, og gliset ble bredere og bredere ettersom pengebunken vokste. Likevel var nok presangen fra bestemor og bestefar i en klasse for seg. Mamma hadde laget et flott album til David med bilder og historier fra Davids barndom, dikt, småting og masse dekorasjoner. Det er så FIIINT!!! Tusen takk, snille mamman min♥
Bak et og annet bilde lå det penger, så det ble en skikkelig skattejakt ut av det hele..
Og så var det på tide å krype til køys, dagen før DAGEN. Først skulle jeg bare få meg et bunadsjokk og pakke inn en gave..

..... og her er det tid for å pakke ut igjen!

Bildene fra konfirmasjonene er et sammensurium av mine bilder, Viktorias bilder, mammas bilder og Anitas bilder. Jeg greier ikke helt å holde styr på hvem som har tatt hva.

Forhåpentligvis rekker jeg flere innlegg i morgen. Godnatt, så lenge!

, Averøy

Hestia var ilden og hjertets gudinne. Den som holdt liv i flammen... Fordi min mann D og mine to voksne sønner er det viktigste i mitt liv, har jeg lånt navnet. Uansett hva som skjer, er mitt hjerte hos disse tre og det vi har sammen.