august 2009

BLUE DOME mitt hjem på Kreta/My home in Crete

Jeg har allerede laget flere innlegg om Kreta, og flere vil det bli. Alikevel fortjener hotellet vi bodde på et eget innlegg
I,ve allready written a number of pieces about Crete. Still the hotel we stayed in deserve it's oun.

gamle bilder 441

gamle bilder fra telefonen 130

Hotellet er akkurat passe stort, og perfekt plassert i forhold til stranda og sentrum av Platanias.
The hotel has the perfect size and the perfect location due to the beach and the center of Platanias.

gamle bilder 292

gamle bilder 258

gamle bilder 257

Da vi kom dit fant vi rene rom (badet også) med god plass. Vi hadde en et-roms leilighet, og like borti gangen hadde guttene en egen leilighet. På bordet ventet en flaske vin, og i kjøleskapet fant vi vann.
Renholdet var veldig bra, så rommene var rene hele tiden. For meg er det et godt kjennetegn på et godt hotell.

When we arrived we found clean rooms (the bathroom too) with enough space. We stayed in a 1-room apartement, and nearby the boys had their oun similar apartment. At the table a bottle of wine was waiting for us, and in the fridge we found water.
The cleaning was very good, so our rooms stayed clean during the stay. For me that is a important in a good hotel.

gamle bilder 350

Jeg kan legge ut fine bilder fra bassenget, fra stranden og fra resten av området, men det er ikke nødvendig. Trykk på linken under, så kommer du til hjemmesiden til Kretas hyggeligste hotell. Der blir du møtt av en smilende manager, Claudia Danciu. Resten av betjeningen er også blide og hjelpsomme samme hva du spør om.

Hotellets hjemmeside: BLUE DOME

I can post a lot of nice pictures from the pool, the beach and from the whole area, but thats not required. Just use the link above, and it will take you to the webside for the nicest hotel in Crete. A smiling manager, Claudia Danciu, will meet you, and the rest of the staff are also nice no matter what you ask for.

gamle bilder fra telefonen 140

Claudia Danciu

Jeg gleder meg allerede til neste besøk/I look forward to our next visit

Maybe I'll meet you there...?

Ostepop, ORPS og sjokolade

Når det regner i kryssordformat, dvs, både vannrett og loddrett, er det en ypperlig dag til å være inne. For øyeblikket er jeg ørlitegranne lei Disney Channel, selv om jeg er veldig glad i filmene der.
Alikevel, film er veldig avslappende, og siden jeg kjøpte ORPS i forrige uke er det vel på tide å få sett den.

001

Siden vi droppa lørdagsgodteriet i går, fordi vi var mette etter pizzaen, blir det søndagsgodteri denne helga. Ostepop, sjokolade og pærebrus blir avslutning på en utrolig rolig helg for meg og David.

Håper dere har det like bra som vi har det

Kreta 03.08.09

Når høsten kommer snikende innpå oss med surt regn og blygrå himmel, er det deilig å drømme seg tilbake.
Mandag 3. august spiste vi frokost på altanen  (som vanlig) før vi tok bussen inn til Chania. Bussjåfører på Kreta er et kapittel for seg selv. Et kapittel jeg IKKE kommer til å skrive. Hint: de trenger smilekurs..
Man skal ikke klage, vi kom oss helt greit inn til Chania og gikk fra busstasjonen ned til den fantastiske havna.

Der meldte vi oss på båttur før vi fant oss noe å drikke i varmen

gamle bilder fra telefonen 127

gamle bilder fra telefonen 128

gamle bilder fra telefonen 129

Vi skulle ut med Captein Nick og båten hans, Afrodite.

gamle bilder 307

Vi gikk tidlig ombord, så vi ventet litt på resten av passasjerene

gamle bilder 309  gamle bilder 310

Fyrtårnet med Chania havn i bakgrunnen

Turen skulle ta ca tre timer. Først skulle vi ut til Theodori Island for å se på Kri-kri geiter og så skulle vi til en liten øy (som jeg ikke husker navnet på) for snorkling og bading.

gamle bilder 313

På turen utover deler Nick ut snorkle-utstyr og forklarer hvordan det skal brukes til de som skal låne dette. Jeg er jo fremdeles av den oppfatning at hvis jeg skulle tilbragt mye tid under vann, hadde jeg vært født som fisk, men de tre "guttene mine" fikk god forklaring på hvordan utstyret skulle brukes.

gamle bilder 315

På vei mot Theodori Island

gamle bilder 316

...som tatt fra "Titanic"...

gamle bilder 317

Kaptein Nick er en ekte eventyrer. I 14 år seilte han jorden rundt. De siste 16 årene har han hatt sitt tilholdssted i Chania og brukt somrene på å ta med turister ut.
Det hender sjøen er for urolig til at turen kan gjennomføres, men vi var heldige og hadde kjempevær på turen.

gamle bilder 321  gamle bilder 325

Ute ved øya, så vi Kri-kri geiter, hulene på øya og gjennom glassbunnen i båten så vi et flyvrak fra krigens dager. Nick opplyste at det egentlig var lite igjen å se, for mange dykkere hadde vært nede og tatt med en liten souvernir fra vraket. I tillegg herjer havet med ting som ligger så lenge i dypet...

Fra Kri-kri Island (som øya også blir kalt) bar det videre til ei lita øy ganske nær Chania. Der la Nick båten for anker, og vi måtte svømme i land. Bagasje + de som ikke ville/kunne svømme ble kjørt inn med lettbåt

gamle bilder 329

gamle bilder 333  gamle bilder 327

Snorklerne dro avgårde med Kaptein Nick, mens vi andre koste oss på stranda.

gamle bilder 337  gamle bilder 338

Desverre er det jo slik at "All good things must come to an end". Etter noen deilige timer på havet seilte vi inn i Chania havn og tok farvell med Nick og hjelperen hans.

Dette er definitivt en tur jeg skal ta igjen neste gang vi er på Kreta.

gamle bilder 340

Da vi kom på land måtte David ha ny, tørr T-skjorte til sine solbrendte skuldre og etterpå spiste vi middag på en av de hyggelige restaurantene som ligger rundt havnen.

Det ble også tid til en rusletur i Chanias smale gater før vi satte nesen hjemover.

gamle bilder 342  gamle bilder 343

gamle bilder 346  gamle bilder 347

Og en ny deilig dag var over..

gamle bilder 348

Til ære for Birken

..har jeg lett fram sykkelen i dag. Den har stått så lenge i garasjen at jeg nesten ikke fant den...

images sykkel

Jeg fant iallefall ut at når man først har lært å sykle, så glemmer man det aldri. Med skrikende bremser og skjelvende hjul var det lite som minnet om birken, men det var moro lell :o) Om det ikke blir så lange turer, så er en kort tur hver dag en stor forbedring i forhold til en sykkel innerst i garasjen

Men nå er det tid for resten av tippekampen fotball

:O)

Jan Kjærstad - bokbad i Kvernes Kirke

Gårsdagens store begivenhet var utvilsomt bokbad med Kjærstad

fra telefonen 270809 009

Her sitter forfatteren i samtale med Merete. Det hele var et samspill mellom stemmer og orgel, og i dette tlfellet var det en perfekt kombinasjon
fra telefonen 270809 007

Tonene fra kirkeorgelet er så mektige. Hver krok av kirken blir fylt med toner, og organist Chris Clifton er en trollmann, det er jeg sikker på.

Kjærstad snakket om sine tre bøker Forføreren, Erobreren og Oppdageren. Han snakket om skriveprosessen, både i disse bøkene og rent generelt, og han snakket om de glidende overgangene mellom fiksjon og fakta. -hva som er sant og hva som er oppdiktet, og om alt midt imellom.

Tiden gikk for fort, og plutselig var det på tide å dra hjem.
Med meg hjem hadde jeg denne mursteinen

fra telefonen 270809 012

Selvfølgelig passet jeg på å få en signatur i boken

fra telefonen 270809 010

fra telefonen 270809 011

Det ble en total opplevelseskveld ut av det.
Takk Jan Kjærstad, takk Chris Clifton og tusen takk Merete som har dratt igang dette.

Måtte det bli mange bokbad på Averøya framover.

Bjarne Jensen skal henge på veggen min

fra telefonen 270809 005

Det kunne så absolutt vært bedre kvalitet på dette bildet, men jeg legger det ut likevel.

På Averøya er vi så heldige at vi har en fantastisk flink lokal kunstner. Bjarne er oprinnelig dansk, men har bodd på øya så lenge at jeg tenker på ham som averøying. I sommer har han hatt salgsutstilling på Kvernes, og i går var vi innom der før bokbadet.
Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe før jeg kom dit, men jeg måtte bare...

Bjarne Jensen skal selvfølgelig ikke selv henge på veggen på stua mi, men dette skal....

fra telefonen 270809 013

Her  yter ikke fotografiet dette bildet rettferdighet, men jeg måtte bare vise det fram. Motivet er fra Farstadstranda som jeg har skrevet om tidligere i bloggen.
Det er mulig jeg må skifte rammen, men jeg venter med det til D kommer hjem så han også får uttale seg. Jeg regnet forresten med en litt negativ reaksjon fra D når jeg fortalte at jeg på impuls hadde kjøpt meg bilde...
Istedenfor lurte han på om det var flere fine bilder..
..og ja - det er så mange fine at det er vanskelig å velge. Helt sikkert er det iallefall at det etterhvert blir flere Bjarne-bilder på våre vegger.

Facebook - en venn i nøden

I går, da jeg skulle på bokbad, var plutselig gode råd dyre. Det er bortimot ei mil fra Bremsnes til Kvernes, og D har bilen på Orkanger..
Jeg har to veninner, Eli og Laila, som også kunne tenkt seg å vært med, men Eli er i syden og Laila var ikke i form. Hun har fått "doctors order" om å ta det med ro, så hun hadde det nok best hjemme hos seg selv i går kveld.
Men - på Bokbad skulle jeg! - hva gjør man da? Jo - FACEBOOK. Der var det opprettet en side for arrangementet, bl a med liste over inviterte som ikke kom, de som kanskje kom og de som skulle dit.
Så da gikk jeg gjennom listen og fant ut at Liv skulle dit. Hun er svigermor til Ds søskenbarn, så vi "vet om" hverandre, men jeg kjenner henne egentlig ikke. Alikevel - må man så må man - jeg ringte henne og snille Liv sa ja med en gang. Det er så kjekt når ting ordner seg så enkelt...
Takk Liv, og takk facebook

Mye har skjedd - eller - egentlig ingenting..

Denne dagen går vel inn i historiebøkene som en helt vanlig torsdag. Ingen store nyheter i verden.
Men for min del har det skjedd mye!
D har blitt operert. So far so good.
Jeg har kjøpt meg et maleri.
Jeg måtte finne ut hvordan jeg skulle komme meg ei mil fram og ei tilbake uten bil.
Jeg har hatt trivelig kaffebesøk-
Jeg har vært på en uforglemmelig forestilling. Bokbad m/orgelmusikk i en kirke.. Det var så BRA!
Jeg har kjøpt meg en murstein av en bok - med dedikasjon fra forfatteren.
Jeg har invitert til kaffebesøk på mandag

-helt ubetydelige hendelser- men ikke for meg :o)

Nå må jeg legge meg, for noe forsovelse skal jeg IKKE ha noe av.

-nattaklem-

Donna Bacalao

Kristiansund har lange tradisjoner som operaby, og det nyeste skuddet på stammen er folkeoperaen Donna Bacalao.

untitled donna bacalao

Donna Bacalao er skrevet av Frode Alnæs og Stig Nilsson og hadde urpremiere i fjor. Årets premiereforestilling fant sted i går, og du kan lese om den og se bilder fra den på TK.no

untitled vikaneset

Forestillingen pågår ute på amfiscenen på Vikaneset, og selv om jeg veldig gjerne skulle vært der, blir det ikke tur på meg i år heller. Med småskranten lommebok får jeg heller holde meg hjemme. -men NESTE år....
David kunne også tenkt seg å vært med, ikke fordi han er så opptatt av opera, men fordi en av golf-kompisene hans er med i forestillingen. Selv mener jeg (som kjent?) at barn og unge har godt av å bli presentert for mange forskjellige typer kunst og musikk. På den måten kan de selv velge hva de liker og ikke liker istedenfor å holde seg til "alle-andre-mener"

Siden jeg ikke kan anmelde en forestilling jeg ikke har vært på, anbefaler jeg å gå inn på linken over og se en liten smakebit av hva dette er. Gå inn på "lyd og bilder" og nyt det - eller se iallefall hva det er. Det tar ikke lang tid :o)
Som sagt..NESTE år blir det kanskje min tur til å være publikum. Kommer du også?

Bokbad med Jan Kjærstad

Jeg har tidligere sagt at bloggen min kommer til å endre seg litt etterhvert, bl.a blir det av og til innlegg som omhandler kultur. Noen stor litteraturkritiker er jeg absolutt ikke. Jeg har ingen faglig tyngde å slå i bordet med, men jeg kan skrive hva jeg syns og mener om forskjellige bøker/forfattere. Nå blir ikke dette noen analyse av Kjærstads forfatterskap, ganske enkelt fordi jeg ikke har lest så mye av han. Imidlertid griper jeg sjansen når jeg får den, til å forhåpentligvis lære mere iløpet av morgenkvelden.

j kjærstad
I morgen kveld arrangeres BOKBAD med Jan Kjærstad inkl. orgelkonsert av Chris Clifton i Kvernes kirke. Dette er et arrangement i regi av Bjørnsonfestivalen og jeg er kjempespent og gleder meg veldig.
Må bare finne en løsning på hvordan jeg kommer meg fram og tilbake, for D er på Orkanger - og han har bilen!!

Det blir alltids ei rå (det hjelper å være positiv)

Jeg skulle ha lagt meg for lenge siden. Å forsove seg en gang er surt, å forsove seg to ganger (på ei uke) vil være megaflaut.

-nattaklem-

I forbifarten

Dagen i dag har gått unna, nesten uten at jeg registrerte det.. Jeg greide det kunststykket å forsove meg til et møte på bedriftshelsetjenesten..TABBE. Kan ikke huske sist jeg forsov meg. Jeg måtte iallefall ring innover, og fikk ny time senere i dag. Alle som jobber hovedsaklig på natt skal ha tilbud om ekstra helsesjekk, så det var denne jeg fikk i dag. Jeg har jo ingen problemer med å jobbe natt. Sover godt, ingen fysiske plager og til tross for dårlig livsstil er både blodtrykk og kolesterol perfekt.
Etterpå rakk jeg noen ærender før jeg laga middag og jeg og David dro på golftrening.

Nå er det CSI-kveld med smooties og karbonadesmørbrød. Nytt Kretainnlegg - om en fantastisk båttur- kommer senere i kveld eller i morgen tidlig.

Ha en fin kveld

Kreta 02.08.09

Den første hele dagen i Platanias ble brukt på stranden og ved bassenget.
Bølgene er ofte store på stranda. Man må ha tunga rett i munnen og komme seg gjennom brottet, men når man først har gjort det , er det deilig å ligge i sjøen.

gamle bilder 288
gamle bilder 289

DAVID

Men om det er litt heavy på stranda, er det iallefall rolig i bassenget
gamle bilder fra telefonen 139

gamle bilder 295

Når kvelden kommer er vi klare til å gå ut å spise.

gamle bilder 296

Våre leiligheter lå i 2.etg - guttenes var like rundt hjørnet når vi kom opp denne trappa. Vår leilighet lå litt lenger borte i "gangen"
Denne kvelden hadde guttene lyst på "Chips-mat", og i ferien skal alle få si sin mening - og bli hørt. Derfor ble det mat på en snack-bar.

gamle bilder 299

Maten var helt grei, bortsett fra at jeg spiste en spagettirett som smakte BARE sopp!! Jeg spiste meg mett, men har latt være å bestille mat med sopp etter det....
gamle bilder 301

Litt solbrent blir man jo etter en hel dag i sola, selv om vi prøver å passe oss.

Den kvelden ble det et slag minigolf etter middagen. Som vanlig var det jeg som brukte flest slag, men det har ingen betydning. Det som er viktig, er at vi gjør noe sammen som alle synes er moro.

gamle bilder 303

Det ble en forholdsvis tidlig kveld, for dagen etterpå var det klart for båttur - og den historien kommer i et innlegg senere-

Nå er det natta. Jeg skal legge meg og drømme meg tilbake, jeg.

Operasjon

lege

Endelig har D fått beskjed om at NÅ skal han opereres. Han fikk telefon om det på tirsdag, brev om det på fredag og på torsdag skal han under kniven. Dette har vært planlagt i evigheter, så køen i helsenorge har vi virkelig fått prøve oss på.
I utgangspunktet skulle han være dagpasient, men det tar noen timer å kjøre til Orkdal, og hvordan skulle han komme seg hjem med epiduralbedøvelse i kroppen???
Enden på visa er at han kjører oppover onsdags kveld og overnatter på et "pasientovernattingssted", skrives inn på torsdagsmorgenen og får ligge over natten på sykehuset.
Vi gleder oss vel ikke så veldig, hverken han eller jeg, men jeg håper resultatet blir godt.

Orkdal Sykehus - pass godt på mannen min!

Og etterpå får vi gå her hjemme og sulle, vi to sykemeldte
På den positive siden av vektskålen; Svineinfluensa har vi ikke antydning til :o)

Håper dere holder dere friske, alle mann

Treeeeegt

Jepp -tregt nett igjen!
Hodet mitt er fult av sydeninnlegg, Donna Bacalao, sykehus, bøker og forfattere.. Noe av det skulle på nett i dag. Får håpe nettet blir litt raskere utover kvelden.
Ser deg kanskje senere

Middagstips uke 35

kj39520kjottkaker200306

(Bilde fra matprat.no)

Det er mandag igjen, hverdag har begynt etter en deilig ferie, og det er igjen tid for planlagte middager. Hos oss blir dette en veldig "Norsk" uke...

Mandag:   Spekesild m/kokte poteter og kålstuing

Tirsdag:   Kjøttkaker m/erterstuing, kokte poteter og friske grønnsaker

Onsdag:  Grillet laks m/sitronpepper, grønnsaker i form

Torsdag:  Taco (denne var ikke norsk, da, men grei middag siden det bare er jeg og David som er hjemme da)

Fredag:   Kjøttsuppe med ferske rundstykker/flatbrød

Lørdag:   Hjemmelaget pizza med skinke og ananas

Søndag:  Svinekoteletter m/ kokte poteter og surkål

God middag, folkens!

Kreta 01.08.09

Dette er min "feriedagbok" - skrevet for at jeg skal kunne gå tilbake i tid når vinter og slaps herjer rundt husnovene. Derfor kan disse Kretainnleggene mine bli litt for detaljert, men slik er det bare... Les det om du vil, eller hopp over - det velger du selv.

gamle bilder fra telefonen 124

Vi startet hjemmefra tidlig.. På Atlanterhavsveien var sola iferd med å stå opp.

gamle bilder fra telefonen 125

Noen var iallefall våkne i fem-tia på morran

gamle bilder 250

Flyturen fra Molde tar ca 4,5 timer, og vi reiste behagelig med SAS - og ekstra benplass var en svært god investering.

På flyplassen gikk alt greit for vår del, men venner som vi reiste sammen med ble henvist til en helt annen buss... Heldigvis ble feilen oppdaget og vi tok  samme buss forbi Souda Bay (som guiden ikke sa et pip om) og kom fram til Platanias.

Hotellrommene våre - to ettromsleiligheter - var en positiv overraskelse

gamle bilder 258

God plass, og rent og pent overalt. På bordet stod en flaske vin, og i kjøleskapet fant vi vann. (Innlegg om hotellet, Blue Dome, kommer senere)

Siden vi kom tidlig på dagen, rakk vi å pakke ut før vi sjekket ut både
gamle bilder fra telefonen 136

stranda nedenfor hotellet

gamle bilder fra telefonen 139

..og vi fikk bada i bassenget-

En  deilig start på en deilig uke.

Om kvelden ordnet vi oss og gikk ut og spiste middag. Denne første kvelden valgte vi å gå til "Guderestauranten" som egentlig heter "Gods of Olympus"

gamle bilder 264

Dette er ingen luksusrestaurant, men de som jobber der/driver stedet legger virkelig sjela si i å gjøre det beste for sine gjester.
David ble kompis med Stavros (eieren) i fjor, og da Stavros kjente oss igjen fikk vi en flaske vin i gave.

gamle bilder 262

Kelneren åpner og sjenket vin til oss.

Etter en varm velkomst tilbake til Platanias rundet vi av ganske tidlig med å titte litt i butikker og ta en runde på GoCart-banen

gamle bilder 267

Siden mor aldri blander alkohol og bilkjøring, holdt jeg meg på den rette sida av gjerdet.
Etterhvert rusla vi ned til hotellet igjen og gledet oss til en uke på Kreta, med varme både i været og i menneskene..

Fortsettelse følger i morgen....

Håper dere alle har en fin natt, slik at en ny uke får en god begynnelse

En deilig helg

gamle bilder fra telefonen 155

Istedenfor en lang, lat datadag, utviklet søndagen seg til å bli en lang, lat dag på besøk. Etter en sen frokost ble det litt hjemmefixing før middag. Alltids mulig å finne noe husarbeid om man leter..
Etter middag kom vi på at vi skulle ta en tur til gode venner. Vi har vært altfor lite flinke til det i det siste - det er jo SÅ koselig.
Etter å ha vært hos Bente og Bjørn kjørte vi en sving utover Atlanterhavsveien. Der fant jeg dette sommerlige motivet - en bekreftelse på den deilige, rolige sommeren vi har hatt.

gamle bilder fra telefonen 165

En dag med data

I dag får jeg endelig tid til å legge inn bilder igjen (tror jeg)... Og jeg får begynne å skrive igjen. Først og fremst vil jeg "vise dere" hotellet vi bodde på da vi var på Kreta, og for at det ikke skal bli et laaangt blogginnlegg om ferien, blir det flere dager med Kreta-minner.
..men først er det tid for frokost - og klokka er 11??? Joda, jeg vet at early bird catches the worm (morrafuglen fanger marken) - men jeg er ikke så glad i mark...

Ha en riktig fin søndag, folkens

-klem-

HJÆLP!! (Hvor ble det av sjokoladekakeoppskriften???)

Nå har jeg sittet i evigheter og lett etter en oppskrift, men jeg finner den ikke....
Jeg fant den på en blogg og tenkte at jeg skulle huske hvilken blogg det var, men guess what - jeg tok feil!!

Oppskriften var på en sjokoladekake basert på kakemix og med glasur av både hvit, lys og mørk sjokolade - tror jeg....

Nå gir jeg opp, og håper noen kan hjelpe meg. Intil videre får jeg droppe kakebakinga og rydde i skapene på badet istedenfor. Det er heller ikke så lenge før jeg må lage pizzadeig, for jeg har bedt Laila og Jakob på pizza i kveld. Gleder meg til å få besøk  (- men det ble desverre ikke sjokoladekake på dem i kveld)

Og om noen vet hvilken blogg jeg mener og kan gi meg et tips om det, blir jeg kjempeglad!

Håper alle får en fin helg

Torden og kamp

Bloggmessig ble ikke dagen i går helt som planlagt...

Jeg og David startet dagen med en shoppingrunde. Med skolestart i morgen var det på tide å renske klesskapet og gjøre seg klar til et nytt skoleår.

Ettermiddagen som bla skulle inneholde seriøs blogging ble istedenfor

torden

TORDENVÆR (Bilde fra mobil.no) - som førte til at datan ble frakoblet.. og

349 magne

FOTBALLKAMP (Bilde fra MFKs hjemmeside)

Desverre tapte Molde for Viking... Og enda mer desverre, så var det Viking som spilte best. Jeg skulle vel helst lagt skylda på dommeren eller banen eller noe annet eksternt, men selv om jeg fikk se både god ballføring og en elegant brasse, så ble det ikke resultater av det. Får satse på at det går bedre til helga :o)

Nå er det på tide å få unna noen ærender før ettermiddagen går med til golftrening for David - og så skal jeg endelig få hentet den bærbare PCn på Elkjøp

Håper dere alle får en fin dag

LAT

funny pictures of cats with captions
see more Lolcats and funny pictures

Jeg tror dette må være den lateste lørdag i manns minne... men det er så utrolig deilig, da.
Stod opp seint, spiste lang frokost og hele familien har bare surra rundt og gjort akkurat det vi hadde lyst til.
David har besøk av Esben, og de stakk ned i ballbingen sammen med Erlend. D har dratt på hytta, og jeg og David skal utover senere. Jeg syns bare det er så kjekt at han er ute sammen med kompisene sine, at jeg drøyer tia litt. Jeg skal pakke med meg noen småting, bare, og på veien utover stopper vi og tar med oss en pizza.. Noen latere?  - nei, det var det jeg trodde.

God helg, alle

Avsløringer

Timene går fort når man både havner på cafê og på veninnebesøk... Jeg har tilbragt kvelden på et aldeles nydelig sted - Sveggen. Når jeg får lagt ut bilder igjen, får jeg ta meg en fototur ut dit så dere får se hvor fint det er der..

Så var det disse hemmelighetene mine da...
Ingen greide å få alt riktig, så fasiten kommer her:

!. Jeg er veldig glad i syden, men jeg også glad i fjellet. Derfor kunne jeg tenkt meg å gå fra hytte til hytte i våre vakre fjell. Trenger mere ferie om jeg skal rekke over alt jeg har lyst til å gjøre.

2. Joda, jeg har vært med på mye rart - også nødlanding med fly.
     Da jeg skulle flytte til Møre, tok flyet av i Tromsø, og etter en liten stund hørte vi noen merkelige lyder. For å gjøre en lang historie kort, hadde en måke ødelagt motoren og vi måtte sirkle i "evigheter" over Tromsø for å bruke opp drivstoff før vi kunne lande. Jeg hadde tydeligvis ikke fulgt godt nok med, for jeg skjønte ikke helt hva som skjedde da de gule "Oksygenkoppene" kom deisende ned fra taket. Etterhvert landa vi fint, alt gikk bra, og nei, jeg er IKKE redd for å fly.

6. Da jeg ble født, bodde vi hos bestemoren min. Vi hadde ikke TV, og bortved bekken stod utedoen. Bestemor hadde riktignok telefon, men da vi flytta til eget hus litt senere, hadde vi vannklosett, men ikke TV eller telefon, så jeg har faktisk opplevd tider uten disse nødvendighetene.

8. For noen år tilbake hadde jeg blitt satt opp på operasjon kl 08.00 en morgen like før påske. Jeg jobbet på kontor og hadde arbeid jeg "måtte" gjøre ferdig. Da jeg ringte legen, gikk han med på å ta min operasjon sist, så da fikk jeg ny tid på ettermiddagen og galleblæra mi ble historie.

10. Jeg er alt for glad i å diskutere, og om herr Bondevik var statsminister så hemmet ikke det  min snakkesalighet. Om jeg ikke er helt enig med mannen på alle politiske områder, er han alikevel en morsom diskusjonspartner.

Så, venner, dette var IKKE sant:

3. Jeg har ikke forsovet meg til nattvakt, men det er fordi mann og barn har vært flinke til å vekke meg.

4. Jeg har ikke skrevet for lokalavisen, men kunne godt tenkt meg å gjøre det

5. Til tross for min tilbøyelighet til å like Charterfeber. har jeg ikke søkt om å få være med der.

7. Jeg er veldig glad i håndarbeid, men da jeg var 11 år var jeg ikke interessert . Jeg prøver å lære meg Hardangersøm nå,jeg.

9. Denne var litt lur - og usann. Jeg har faktisk ikke bodd hjemme siden jeg var 15  så jeg flytta tidlig

Nå er jeg så trøtt at jeg såvidt ser tastaturet her. Godnatt folkens, og kom gjerne med kommentarer i forbindelse med "svarene" mine.

Snakkes i mårra :o)

Endelig på nett igjen

Nå har jeg brukt masse tid - og sikkert brukt opp en Telenor-ansatt - på å komme meg på nett igjen. Er ikke heeelt fornøyd med nett-tilgangen, for den kunne vært mere stabil enn den er, men det får så være. Funker nå iallefall!!!
Siden jeg har sittet stuck her lenge, rekker jeg ikke å legge ut fasit før i ettermiddag, men den kommer så snart jeg er ferdig med andre ting jeg må få unna

CU

MYSTISK?

Jeg trodde at alle kunne lese meg som en åpen bok, men der tok jeg nok feil. Det er bare tre personer som har svart på hva som er riktig og galt av mine påstander i forrige innlegg. Jeg lar spørsmålet henge litt i lufta og håper noen flere prøver seg utover dagen. Isåfall avslører jeg svarene i ettermiddag/kveld.

Håper alle får en innholdsrik dag.

Ti hemmeligheter om meg

Etter inspirasjon og oppfordring fra Trine, har jeg listet opp ti påstander hvor fem er riktige og fem er feil. Greier du å finne ut hva som er hva?

1. En drømmeferie for meg er å gå fra hytte til hytte i fjellet

2. Jeg har vært med på nødlanding med fly

3. Jeg har kommet for sent på jobb - på nattvakt - fordi jeg har forsovet meg

4. Jeg har skrevet for lokalavisen av og til, første gang da jeg var 12 år

5. Jeg har sendt inn søknad om å være med i Charterfeber

6. Jeg er så gammel at da jeg ble født hadde vi ikke TV, ikke telefon og bare utedo

7. Som 11 åring broderte jeg min første duk (en liten brikke) i Hardangersøm

8. Jeg har fått utsatt en viktig operasjon fordi jeg ikke ville skulke jobben

9. Jeg var bare 16 år da jeg flyttet hjemmefra

10. Jeg har diskutert politikk med Bondevik

Noe av dette er kanskje veldig opplagt, og det kan jo hende dette blir for enkelt.. men vi prøver det slik!
En av de som har alt riktig får Bloggshoutet omtale i bloggen min...

Prøv da vel... :o)

Blogg i forandring

Det er utrolig irriterende at PCn er på service, for et av de prosjektene jeg hadde tenkt å begynne på mens jeg ennå har ferie, er endringer på bloggen.
 Ikke misforstå - Hestia er fremdeles Hestia, men litt mere struktur skader ikke. Jeg vil bare få lagt inn bilder også... Utseende på bloggen blir endret, og det blir blogget mere om andre ting enn dagliglivet på Averøy. Outfits er nok ikke tingen, men litt stoff om klær blir det. Det blir omtale av bøker og det blir ting jeg skriver selv (Bl a dikt)
Middagstipsene kommer igjen, det blir litt om interiør og det blir litt om håndarbeid. I tillegg får selvfølgelig reiser og turer sin plass - og innimellom blir det noen vanlige historier om dagene mine..
Var det mere da? Oops, selvfølgelig...KUNST - i en eller annen form - blir presentert med jevne mellomrom.

Håper Elkjøp holder det de lover og gjør seg raskt ferdig med babyen min.. Jeg vurderte å kjøpe meg en søt, liten rosa sak, men droppa det. De pengene kan jeg finne andre bruksområder til.

Oida. Klokka går, og middagen hopper ikke i ovnen av seg selv. Det blir liksom litt mere hverdag med fiskegrateng enn med Kleftiko

Håper alle har en fin ettermiddag

Jeg eier ordene

-Hestia-
09.08.09

Har jeg bare flaks?

Når jeg for en gangs skyld ser en fotballkamp på TV, vinner Molde 5-0 over Rosenborg. Jeg er så dårlig til å bedømme spill, at det skal jeg overlate til andre. For min del er en god kamp synonymt med mange mål og målsjanser, så jeg er fornøyd, jeg. Når jeg atpåtil får sett at Magne H scorer mål, blir jeg kjempeglad på hans vegne....
Er fotball alltid like engasjerende?

Hjemme igjen

Jepp, I'm back - på lånt PC.

Stillest vann har dypest grunn, sies det, og jeg må ærlig inrømme at innbrudd i ferietomme hus skremte meg litt. Derfor valgte jeg å droppe blogginga mens vi var på Kreta. Vi kom hjem i går kveld, men det ble litt hektisk da også. Hans pakka i bilen og kjørte opp til Trondheim, og her hjemme ble det en impulsiv pizzaaften med D's søster og hennes familie. Bl a snakket vi med Marit (mitt eldste tantebarn) som er au pair i USA, og det var utrolig koselig. Merkelig hva man kan gjøre med data og internett.

Kreta var - som forventet for charter-Kari - uuuutrolig deilig. Det blir flere innlegg om turen senere, når PC'n kommer tilbake fra "sykehuset".. Jeg bryr meg ikke om å legge inn bilder på denne som jeg låner nå. Så kjære venner... Her er ingen skrivesperre, ingen "lei-av-å-blogge-syndrom" eller noe annet merkelig.

Nå må jeg fortsette å pakke ut, etterpå skal jeg pakke INN en presang og så skal vi på bursdagsbesøk...

Jeg er iallefall tilbake - sterkere og oftere enn noen gang før :o)

Love U all

, Averøy

Hestia var ilden og hjertets gudinne. Den som holdt liv i flammen... Fordi min mann D og mine to voksne sønner er det viktigste i mitt liv, har jeg lånt navnet. Uansett hva som skjer, er mitt hjerte hos disse tre og det vi har sammen.