september 2012

Med planer om husarbeid

Jeg hadde egentlig tenkt...

- at jeg skulle være hjemme i hele dag.

- at jeg skulle vaske hus

- å vaske MASSE klær

- å lage lørdagspizzaen litt tidlig

- å slappe av med litt strikking og TV før jeg skal på jobb

Og hva skjer?

Jeg bare MÅTTE til byen på shopping!!

Jeg er så glad for at jeg faktisk fikk tak i det jeg ønsket meg,

så nå blir det full fart med husarbeid

og klesvask

og pizza

Det blir nok en bra dag, dette også.

Håper din dag er fin.

Kaffe i godt selskap.

I det siste har jeg bombardert bloggen med bilder av lyng og gjørme, men det hender faktisk at jeg gjør andre ting. I går, for eksempel, var det tid for støvletter, rene klær og en hyggelig formiddag (som nesten ble ettermiddag) sammen med min flotte venninne Ingrid. Hun er så herlig selvironisk samtidig som hun er veldig kunnskapsrik. Det er både koselig og morsomt og interessant og tankevekkende... og mye mer... å være sammen med henne. I går var det så kjekt at jeg GLEMTE å ta bilde av henne!!!

Hun kom og hentet meg og så dro vi på Dromedar i Kristiansund. På veggene der henger flotte bilder som er signert Eva Cathrin og Hogne (Jeg skal skrive om utstillingen senere ) og Ingrid ønsket å se utstillingen. I tillegg vet jeg fra før av at kaffen er god på Dromedar. Nå vet jeg at også bollene er gode!

Litt surt og kaldt vær, men nybakt gjærbakst bøter på det meste.

Også kaffen da.... Søt chili i rause kopper. Er det rart vi ble sittende i evigheter?

Selvfølgelig rakk vi en aldri så liten butikkrunde også. Jeg var på jakt etter syrinlilla stoff til et prosjekt. DET stoffet er nok ikke produsert enda, men jeg leter fremdeles, jeg. Hos Margit fikk vi til og med komme på lagret og lete, men dessverre fant jeg ikke noe der heller som var slik jeg har tenkt det skal være....

Vi var også innom Haugans Interiør for å se på nyheter fra Lene Bjerre, innom Grotten for en liten titt og på Life hvor vi fikk en hyggelig prat og ny kunnskap (som jeg skal skrive om senere) og hvor det dufter F A N T A S T I S K.

Joda, vi var innom senteret også og drømte oss bort blandt høye hæler og fristende farger. Vi skulle ikke kjøpe klær, men heldigvis var Ingrid enig med meg i at en tykk strømpebukse ikke nødvendigvis regnes som klær på denne tiden av året. Det er mer å regne som en nødvendighet ;o) Ellers inneholdt handleposen shampo, og DET er iallefall ikke noe å "skrive hjem om".

Man kan kanskje ikke kalle det en god shopping-dag, men det var absolutt en GOD dag!

Tusen takk Ingrid for at du er så fantastisk. Jeg er heldig som kjenner deg.

Ha en riktig god fredag,både Ingrid'er og alle andre.

Topptur på en topp dag

Gårsdagen ble det igjen anledning til en dag ute. Denne gangen skulle jeg og Marianne besøke Hufatet i Tingvoll kommune.

Der ligger det, fjellet, og lokker.

Noen steder er det godt merket, andre steder måtte vi lete litt etter røde prikker..

Oppover går det..

Vi måtte også forsere et noe steinete parti.

Og langt der nede et sted, ved vannet, står bilen.

TOPP dame på toppen.

Det blåser på toppen.

Fotograf i arbeid.

Gedigne blåbærtuer med nydelig bær. Vi skulle egentlig tatt oss tid til å plukke, men vi hadde flere Stikkut-turer å gå..

Stortolla var et av dem. Kanskje ikke så lurt å gå i joggesko, men med en god venn å støtte seg til gikk det bra :o)

Vårt neste mål var Øygardsneset. Vi gikk langs en idyllisk sti og plukket nedfalte nøtter og ble skremt av en (nesten)usynlig hest. Bilen stod parkert ved Sol- og bioenergisenteret på Tingvoll.

r

Da vi kom tilbake dit møtte vi en hyggelig kar som tålmodig svarte på våre spørsmål og ga oss en hurtiginnføring i alternativ oppvarming i boliger.

Det ble litt sent, så vi droppa flere turmål. Istedenfor ble det mange foto-stopp utover fjorden.

Vi kjørte midt i et maleri.

Og bare så det er sagt... Jeg har kun satt ramme på bildene, de er ikke manipulert i forhold til lys og farge.

På vei gjennom Freifjordtunellen var det kolonnekjøring. Marianne var fotograf.

FOLLOW THAT CAR...

Det ble en lang dag, så middagen ble kjøpt på den lokale restauranten. Mens vi ventet på at maten skulle bli ferdig tok Marianne bilder, bl a av en svært sporty ung mann som tilfeldigvis var på restauranten. Han stilte opp på bilde sammen med to halvgamle turkjerringer, men siden jeg ikke har bedt om tillatelse til det, legger jeg ikke ut bilder her...

Bilder eller ikke - det var en morsom avslutning på en TOPP dag!

Og dagen i dag har vært topp, den også. Denne gang uten fjellsko.

Hvordan har DIN dag vært?

En innholdsrik dag.

Dette har vært en av de dagene man føler at hvert eneste sekund har blitt brukt. Dagen har jeg brukt sammen med Marianne og vi har virkelig hatt det flott. Vi har besøkt et nytt fjell,  et digert tre og gått en nydelig sti som endte i et besøk på en forskningsstasjon. Vi har stoppet utallige steder for å fotografere, kjørt kolonne gjennom tunnell og avsluttet dagen med takeaway og en lattermild ung mann. Med andre ord....

En flott og fargerik dag

Redigering og slikt får vente til i morgen så kanskje jeg rekker å blogge litt da også ;o)

Ha en riktig god natt.

-klem-

Å krysse broer og tøye grenser

God morgen!

I dag er en ny dag. En fin dag for å gjøre nye ting, ta en utfordring (eller to!) og å tøye sine egne grenser.

Siden jeg har fri i dag blir det et nytt fjell å bestige. Jeg skal ut sammen med flotte Marianne og vet ikke helt om jeg skal glede meg eller grue meg. Ikke fordi det er et fjell, men fordi det er et ukjent fjell, Jeg aner ikke hvordan det ser ut og er ikke helt sikker på hvor det ligger.. Slike ting finner jeg jo ut av, så det blir sikkert en fin dag igjen. Nå er det på tide å smøre matpakke og gjøre sekken ferdig. Ny dag, nye utfordringer..... og alltid en bro å krysse!

Ha en riktig fin onsdag.

Danseprinsessen

Av og til kan man være heldig på en tirsdagskveld.

Faktisk så heldig at man møter en ekte liten danseprinsesse.

Prinsesse Julie har rosa kjole med sølv i.

Hun har klemme i håret og verdens herligste fregnedryss på nesen.

Selvfølgelig har prinsessen silkesko med rosa sløyfer på.

-og jeg synes virkelig at hun er absolutt fantastisk med sitt sjarmerende vesen og sin glitrende latter.

Man blir glad av å møte lykkelige barn.

Ha en riktig god natt, alle sammen.

-klem-

(Og bare for ordens skyld, Julies mamma har sagt at det er greit at jeg legger ut bilde på bloggen)

En dag på fjellet - fra Aukra til Molde

Sist søndag hadde vi en fantastisk tur på fjellet. Sola skinte fra knallblå himmel og både jeg og Gubben gledet oss like mye. Vi kjørte til Aukra kommune som ligger litt sørvest for Averøy og parkerte i Hola. Derfra gikk vi en bratt traktorvei og deretter på god sti opp til det første utsiktspunktet.

På kort tid fikk vi fantastisk utsikt over øya Aukra(bak Gubben) og fjellene i Midsund Kommune (bak meg)

Etter en kort drikke- og fotopause gikk vi videre fra Svartnakken, via Pettermyra og opp til nydelige Fangholsetra.

Tid for en liten sjokoladepause

Vi traff også andre hyggelige turgåere som var så snille å ta bilde av oss på setertrappa.

Veien videre gikk i myr og vått terreng. Slikt må man regne med etter de vannmengdene som har kommet "fra oven" den siste tiden. Jeg var her tidligere i sommer og kom nesten til toppen av Eidskremheia før jeg måtte snu pga tykk tåke. Det var surt, men desverre nødvendig. Om man går i fjellet i ukjent terreng er tåke og dårlig sikt en stor fiende. Plutselig befinner man seg ute på et stup eller foran en fjellvegg som man ikke kan forsere. Spesielt når man går alene er det viktig å bruke vett.

Bak meg ligger Eidskremheia

..og endelig kunne jeg TA på varden der. Møkkete etter turen gjennom myr og gjørme, men lykkelig over å nå målet. Vi bestemte oss for å gå videre til Julaksla som ligger i Molde kommune.

Men først mat! Ingenting smaker så godt som brunostmat på fjellet - pakket i plast fordi plastposen er enkel å ta med seg ned igjen og den tar lite plass i sekken.

Da vi kom dit vi (og andre turgåere vi pratet med) trodde var Julaksla, viste det seg at vi var på feil fjell!!! Det var bare å begynne å gå igjen. Nedover og oppover og nedover og oppover... og SÅ var vi på riktig sted. En liten rast og en pakke rosiner senere var det klart for en nedstigning som viste seg å bli litt av en utfordring.

Stien gikk i sikksakk nedover men var alikevel bratt - og det ble verre! Dette bildet er tatt ca halvveis nede. Den siste delen ned til veien besto av å holde seg fast i greiner og steiner og et lite stykke var det faktisk spent opp tau til å holde seg i.....

Vel - har man sagt A må man si B, og har man gått opp må man gå ned ;o)

Fjellene på høyre side i bildet er endel av landskapet vi koste oss i denne søndagen. Vilt og flott landskap - og ca 7 kilometer å gå for å komme fram til bilen *sukk*

Gubben har lengre bein enn meg og gikk i forveien. Heldigvis stoppen noen fjellvandrere som hadde bil og tok ham på. På den måten slapp vi å gå h e l e veien.

Vi prøvde å finne et STIKKUT-punkt på Julneset også, men dette var bortkastet tid. Litt vanskelig var det å finne punktet ved Hundtjønna også, men det fant vi idet mørket senket seg over vårt vakre land.

Vi avsluttet søndagen møkkete, slitne og lykkelige med pizza fra Averøy Restaurant og en øl

-og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Ha en fortsatt fin tirsdag. Det skal iallefall jeg ha - på jobb.

Den deilige høsten

Jeg er redd det blir for mange bilder fra turer her i bloggen, men jeg har funnet ut at jeg bare skal blogge likevel. Det er jo slik livet mitt ER, og jeg nyter hver eneste tur - om høsten også.

Og der ligger fjellene og venter på meg...

Jeg har vært en snartur på Bremsneshatten i dag og skal ikke ut mere siden jeg har senvakt, men i morgen blir det nye fjell igjen. Bilder fra den siste månedens turer kommer etterhvert. Jeg har også fått med meg en fotoutstilling, en nydelig konsert og forskjellige høstsysler som må få sin plass i bloggen. En av disse er strikking, og det er det tid for nå.

Håper dere alle har en flott tirsdag.

T.G.I.F

Neida, bare ta det med ro. Jeg har ikke begynt å rote med dagene (ennå) Jeg vet utmerket godt at det er torsdag i dag. Blåsborttorsdag!

For nøyaktig ei uke siden var jeg fremdeles i Oslo. Jeg nøt hvert øyeblikk og de timene jeg tilbragte på cafe i hovedstaden var ikke noe unntak. En favoritt er nettopp TGIF på Karl Johan. En deilig plass med flink betjening og så sentralt at det er enkelt for slike bønder på bytur (som meg) å gjøre avtaler om å møtes der.

Jeg var innom en tur hver dag

Sammen med Tenåringen

Det gikk helt greit å sitte der alene også.

Fant fort tonen med fine Katrine

Og like fine Berit som er en fantastisk god venn passet så godt inn at...

Onsdagen bosatte jeg meg egentlig i dette hjørnet mitt, for lillesøster Anita kom også til Friday's etterhvert.

Selvfølgelig måtte vi dit en tur for lunsj før vi gikk hver til vårt på torsdagen.

Jeg kan nok ikke kalles stamgjest etter fire dager, men jeg ble ønsket hjertelig velkommen tilbake neste gang jeg skulle til byn.

Hvem vet, plutselig hopper jeg på et fly igjen, og da kan det jo hende vi ses - på Friday's

Foreløbig håper jeg du har en fortsatt fin torsdag.

En følelse av høst

Høst er selvfølgelig regn og vind, kaldere vær og en tydelig endring. Det hindrer meg fremdeles ikke i å komme meg ut, selv om det blir bare småturer. I går ble det en kjapp tur på Bremsneshatten. I dag ble det etpar "Stikkut"-poster i Kristiansund.

Men det jeg gledet meg mest til i dag var å spise lunsj sammen med fine Laila min.

Det er utrolig hvor mye man går glipp av i hverandres liv når man jobber til forskjellige tider. I dag ble det endelig tid til en skikkelig update i tillegg til nydelig lunsj i Bestemors Have.  Vi kom litt sent, så det var ingen ledige bord inne. Derfor havna vi ute med varme pledd (Det var kaldt likevel....brrr) og god servicefra jentene i Haven. Man rekker å finne ut av og ikke minst å planlegge ganske mye i løpet av kort tid ;o)

NAM!

Håper dere har hatt en fin onsdag. Helgen er rett rundt hjørnet, må bare sove litt først...

Søndagstur

Litt regn er slettes ikke farlig, så tur ut ble det. Denne søndagen skulle vi endelig besøke

Vi har kjørt forbi utallige ganger, og tenkt -og sagt- at vi skulle ha vært der en tur.... Noen ganger blir det bare med tanken. Denne gangen ble det litt mer.

Fjellet har såvidt hatt på seg høstklær og det er godt å hvile både øyne og bein når man kommer opp. Trollkirka er en grotte, og Gubben hadde med lykt og gikk inn i den. Jeg ventet ute siden leddene slo seg helt vrange igjen. Regnet med at jeg hadde nok med å komme meg ned igjen om jeg ikke skulle klyve rundt i ei steinete grotte i tillegg ;o)

Selv om det hadde sluttet å regne, var det mye vann i bekken - og i marka.

Stien fløt egentlig nedover lia...

...men jeg ble ikke våt, bare gaaanske møkkete!

Vi hadde en fin søndagstur, selv om den ble litt lengre enn vi trodde. Uansett var det riktig så deilig å komme

HEIM igjen!

......og nå regner det igjen, bare sånn i tilfelle du trodde jeg skulle ut å sole meg...

Ha en riktig fin tirsdag.

-klem-

Vind og regn - og kanskje en liten tur ut.....

Det er helt tydelig at sommeren egentlig aldri kom til Nordmøre i år. Høsten er definitivt her og det blåser, regner og er kaldt. Egentlig blir det ikke noe bedre av at jeg er trøtt og uggen siden jeg jobber natt. Om det klarner opp littegranne har vi planer om å komme oss ut litt, jeg og Gubben. Vi får se hva dagen bringer, men først litt Lisa i reprise på TV. Ha en riktig fin søndag.

...slik KUNNE det ha vært her i dag ;o)

Et pusterom

Miniferien jeg hadde sammen med Tenåringen var veldig koselig. Den startet med at vi ble kjørt på flyplassen. Selvfølgelig var vi tidlig ute og mens vi ventet traff vi flere vi kjente.

Jeg liker meg egentlig på flyplasser.. Noen kommer, noen reiser, noen må skynde seg, noen må vente.... Det er så mange forskjellige mennesker med forskjellige grunner til å være der.

Jeg traff en bekjent som jobber i sikkerhetskontrollen, en dame jeg kjenner var på flyplassen for å "sende avgårde" sønn og barnebarn, noen kjekke damer skulle ut på plattformjobb og en bekjent (som er like gammel som min førstefødte) hadde vært hjemme i Kristiansund og skulle hjem til Oslo igjen.

Tenåringen og Mads Belden

Jeg hadde egentlig planer om å få med meg sommerens Bryggeshow som Mads hadde sammen med Stephen Ackles, men det ble ikke tid til det innimellom jobb og Tyrkiaturen. Heldigvis blir det julekonsert med Mads i år også, og den skal jeg iallefall få med meg.

SAS rute SK 2304

Reisen nedover gikk veldig greit. Vi satte igjen mesteparten av Tenåringens bagasje på oppbevaringen på Gardermoen og brukte mandagen til å gå litt rundt i byen uten alt for mange planer. Det var veldig koselig å ha god tid sammen.

"Tante" tok bilde av oss da vi var på besøk.

Dette er en veldig spennende tid med nytt land, ny "familie", ny skole og nye venner for Tenåringen. Jeg krysser fingrene for at det går bra og håper at det blir et FLOTT år for ham og for alle andre utvekslingsstudenter rundt omkring i verden.

Så langt borte og likevel så nær.

Nye tider

Nå skal jeg ikke påstå at jeg skal bli superflink til å blogge igjen. I Hestiaverden er det somregel mye som skjer, og av og til kan det være svært hektisk. Det eneste jeg er helt sikker på, er at livet mitt endres for tiden. For øyeblikket er jeg godt instalert på Thon hotel Munch i Oslo sammen med Tenåringen.

Vi kom ned hit i går og tok en runde på byen, bl a på butikken til Freia for å kjøpe sjokolade som presang til Tenåringens engelske "familie"

(Beklager at jeg ikke fikk snudd bildet, men opplastingen av bilder tar så laaaang tid her på hotellet, så jeg orker ikke å rette det opp...)

Den flotte ekspeditøren på sjokoladebutikken hjalp oss å finne fine presanger som Tenåringen kan ta med seg.

Det ble ikke så mye annen shopping, men en svært hyggelig middag hos "tante" (som egentlig er Gubbens tante). Vi hygget oss med god mat og gode samtaler. Det er så altfor sjelden vi møtes.

I dag skulle Tenåringen være ute på Heltberg fram til kl 16, så da benyttet jeg tiden til å hilse på flotte Anna-Stina. Det var et stykke å gå, men det holdt heldigvis opp å regne og jeg nøt egentlig turen. Litt merkelig var det å gå forbi - og innom - butikker som jeg bare har hørt om før. Denne butikken f eks...

Denne doningen fant jeg selvfølgelig på Moods of Norway :o)

- og en liten stund etterpå fant jeg Anna-Stinas butikk

Det var så kjekt å møte en person som jeg har "kjent" lenge og fulgt i mange år. Anna Stina er like hyggelig som jeg trodde hun var!

Etter at jeg kom ned til sentrum igjen, møtte jeg Tenåringen og spiste middag sammen med ham før vi satte kursen mot hotellet. Det blir nok tidlig kveld her, for vi må opp grytidlig i mårra. Flyet til Manchester går ganske tidlig, og på det flyet sitter Tenåringen min, på vei til et spennende skoleår i York mens mamman står på Gardermoen og vinker. Jeg blir en dag ekstra i Oslo når jeg først er her og heldigvis har jeg fine planer for morgendagen. I kveld skal jeg kose meg sammen med min yngste sønn. Må bare ut og kjøpe batterier til vekkerklokka først. Jeg er kanskje litt småstressa, men han som skal reise er like rolig som sidemannen sin.

(Denne gangen PRØVDE jeg å snu bildet, men fikk det ikke til :o(  )

Ha en riktig god kveld, alle sammen.

, Averøy

Hestia var ilden og hjertets gudinne. Den som holdt liv i flammen... Fordi min mann D og mine to voksne sønner er det viktigste i mitt liv, har jeg lånt navnet. Uansett hva som skjer, er mitt hjerte hos disse tre og det vi har sammen.